12 makkelijke tips omdat iedereen kan verkopen. – Dré Cosmetics

Translation missing: en.general.ie11_support_message

12 makkelijke tips omdat iedereen kan verkopen.

12 makkelijke tips omdat iedereen kan verkopen.

Loopt je verkoop moeilijk in je zaak? Dan zijn hier 12 makkelijke tips om zonder te pushen, easy-peasy te verkopen. Met deze tips zorg je o.a. voor meer omzet, winst maar ook zelfvertrouwen. Je staat steviger in je schoenen, je verkoop stijgt en je instituut krijgt een flinke financiële boost. 

Als beauty professional wil je behandelingen uitvoeren maar je verkoop dat verwaarloos je meestal. Zo zonde maar heel verstaanbaar, verkopen is niet je specialisatie en dat vind je minder leuk maar met deze 12 tips zal je verkoop snel toenemen in je instituut zonder veel moeite.

1. Vertel het verhaal en de visie van je merk!

Hier kiezen we voor het merk 'this is us.' als voorbeeld omdat we daar 100% in geloven. Maar deze tips kan je uiteraard voor elk ander merk gebruiken.
Vertel vol enthousiasme waarom je kiest voor je merk en waarom je fan bent.

  • Vegan
  • Clean beauty
  • Belgium brand
  • Natuurlijke ingrediënten
  • Parabenen en sulfaat vrij
  • Dermatologisch getest

Vertel geen saaie dingen met veel blablabla maar wel met leuke feiten en waarom je fan bent van je producten. Zoals: "Wist je dat mijn merk vegan is en geen sulfaten bevat want sulfaten drogen je huid uit...". 

 

 

 

 

 

Een voorbeeld: 'this is us.' is een Belgisch merk van twee ondernemende vrouwen die in Corona gestart zijn. Alle producten zijn met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten, goede prijzen en ruiken ooooooverheerlijk. Zelf gebruik ik ze ook en ben 100% fan. Ze hebben ook een zonnelijn die echt van superieure top kwaliteit is. Ze zijn bovendien betaalbaar voor iedereen en alleen in beauty salons te koop, geen grote spelers online of apotheken. Daar maken we het verschil met 'this is us.'. 

 

 

 

 

 

 

 

2. Los het probleem van je klant op!

Laat je klant eerst haar probleem uitleggen, luister goed, toon begrip en bied daarna een oplossing.

Voorbeeld:

  1. Klant: Mijn benen zijn mega droog, eender wat ik smeer... als ik 's avonds mijn broek uitdoe sneeuwt het precies in de badkamer. (probeer daarna een oplossing te bieden en los hun probleem op, geef ze advies en help je klant)
  2. Jij: Drink je genoeg water? Scrub je geregeld? Scrubben verwijderd de dode huidcelletjes en dat kan je best tweemaal per week doen. Daarna goed hydrateren met een body crème of met de nieuwe body mousse. Ken je die al de nieuwe body mousse? Die is helemaal niet plakkerig en hydrateert supersnel, ik zal hem je even laten voelen en ruiken. (Laat je klant het beleven, aanvoelen en ruiken)

Ook op je socials kan je schrijven over het probleem van droge benen. Wanneer een klant zich hierin herkent zijn ze sowieso nieuwsgierig naar de oplossing en is de verkoop al half gebeurd.


JE HELPT JE KLANT MET HET JUISTE ADVIES TE GEVEN!

3. Geef je klant de aandacht die hij verdient!

Vraagt je klant uitleg? Stelt hij een vraag stelt? Geef hem dan de volle 100% aandacht.

  • Begroet je klant vriendelijk en glimlach als hij binnenkomt, je krijgt immers nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. (best aanspreken met naam)
  • 22% koopt niet omwille van de prijs en 92% vanwege te weinig aandacht. In de watten leggen die klant!
  • Stap zelf eens in je instituut als klant. Is alles netjes? Geen vuil of stof? Geen rommel? Wees superkritisch voor jezelf en zet de puntjes op de i.
  • Laat je klant vertellen en haar verhaal doen, dat jij het druk hebt en nog naar de winkel moet en nog moet gaan sporten en nog met de kinderen nieuwe schoenen moet gaan halen, ... Daar heeft je klant geen boodschap aan.
  • Focus op je klant en geef hen 100% aandacht.

 

4. Luister naar je klant!

  • Verkopen is 80% luisteren en 20% praten.
  • Als je goed luistert is je verkoop al half gemaakt.
  • Stel de juiste vragen en vooral open vragen zoals : Welk product gebruik je nu? Wat/Waar/Wanneer/Welke/Waarom/Hoe?
  • Vragen stellen moet als de normaalste zaak van de wereld overkomen en dus niet lijken alsof je een enquete afneemt.

Trek daarna de juiste conclusie uit het gesprek en je weet wat je klant nodig heeft.
Herhaal het probleem nog een keer en bied een oplossing. Dus als ik het goed begrijp.. Je vindt het erg vervelend dat je benen zo droog zijn? Dat is inderdaad niet fijn maar met de body mousse gaat het probleem snel opgelost zijn.      

    5. Ken je aanbod!

    Verkopen = weten, voelen en uitstralen. Leg daarom ook uit waarom je voor je product kiest.

    • Geef je klant geen keuzestress door 6 verschillende body creams te laten zien, filter zelf al en leg grondig je keuze uit. 
    • Jij bent de professional hier en de beste adviseur.
    • Goede productkennis is heel belangrijk dat je weet waarover je praat.
    • Ervaring & beleving doet verkopen : laat ruiken, voelen en zien.
    • Je verkoopt geen product maar een oplossing voor het "probleem" van je klant.
    • Vertel over je eigen ervaring of een review van een klant of mijn mama gebruikt hem ook en is er helemaal zot van.
    • Inspireer je klanten.

         

    6. Spread the reviews!

    Je hebt uiteraard zelf je producten al uitgetest en weet wat 'this is us.' te bieden heeft. 

    • Deel online waarom je klanten dit zo fantastisch vinden, een leuk filmpje of toffe tekst.
    • Deel je positieve ervaringen.
    • Vertel met heel veel enthousiasme over je product en laat iedereen smeren die het graag wil.
    • Wil jij een voorbeeld hoe wij het aanpakken in onze zaak om meer te verkopen? Volg dan zeker onze story's op Instagram.

     

     

    7. Je verkoop afronden vraagt durf!

    Je verkoopsgesprek afronden vraagt een beetje durf en initiatief. Maar elke goede adviseur /helper kan dat dus ook jij! Met je vriendelijke stem en de juiste zinnetjes werkt dat wel.

    • Had je graag die crème van 25ml of van 50ml?
    • Is deze body wash in orde voor u?
    • Had je nog iets nodig van producten?
    • Waren er nog producten op thuis waar ik je verder mee kan helpen?
    • Zal ik het al op de toonbank voor je leggen?
    • Deze handcrème had je graag meegenomen?

    De perfecte en ideale manier van verkopen bestaat niet maar het is een beetje aanvoelen. Neemt je klant het product vast en zet het op de toonbank, bevestig dan nog even dat je klant een hele goede keuze maakt en er erg tevreden van gaat zijn.

    Koopt je klant niet? Dan mag je even (innerlijk) teleurgesteld zijn maar geloof in jezelf omdat je jouw klant het juiste advies gegeven hebt en misschien koopt hij de volgende keer wel.

    Elke dag verkoop je niet even goed en dat is ook helemaal niet erg maar je moet de fun er in voelen en in jezelf geloven. 

    8. Richt je winkel geregeld opnieuw in!

    Je hoeft heus niet alles te schilderen.

    • Verschuif je producten eens naar de andere kant.
    • Probeer eens een groene plant in je zaak, koop wat droogbloemetjes of verse bloemen en experimenteer zelf.
    • Maak een letterbord of een geschreven bord met product van de maand. Dit werkt in onze shop echt heel goed.
    • Zet kleine spulletjes aan de kassa, een zeepje, een kleine handcrème, een voetcrème,... dat nemen ze dan ook nog snel last-minute mee meestal. Hoe zijn we zelf? (lang leve de impulsaankoop)

    Een frisse wind door je zaak geeft moed en zin naar meer. 
    Wedden dat je klanten dit gaan opmerken?

    Eens je eerste verkoop is goed gegaan volgt de rest vanzelf.

    9. Stel realistische doelen en gebruik een verkoopsmotivator!

    Uiteraard kan je niet verwachten dat je morgen ineens 12 dagcrèmes gaat verkopen.

    • Stel realistische doelen zoals, deze week verkoop ik 2 douche gels en 2 handcrèmes. 
    • Ik verdubbel mijn omzet van gisteren.
    • Die twee laatste handcrèmes moeten deze week nog weg.
    • Die oogschaduw en lippenstift doe ik deze week een hele week bij mezelf op, wedden dat je klant er achter vraagt?
    • Ik plan mijn social media voor deze week in met dat wat ik graag wil verkopen.
    • Als ik mijn doelen haal dan koop ik die nieuwe schoenen of mijn man doet de hele week de afwas.
    • Kleine motivators maken een wereld van verschil.
    • Heb je personeel? Daag elkaar uit met kleine dingen zoals wie eerst 5 handcrèmes verkoopt krijgt een koffiekoek traktatie.

     

    10. Creëer schaarste!

    Je hebt zeker al van FOMO gehoord (Fear of missing out). Zinnetjes zoals 'Laatste stuks' werken altijd of 'op=op' is hier ook een goed voorbeeld van.

    • Werk met een actie periode vanaf vandaag tot ... (kort zoals 3 dagen)
    • OP = OP
    • Zolang de voorraad strekt
    • Actie alleen online geldig op zondag tussen 18u en 21u
    • Beslis snel we hebben slechts 3 stuks
    • Reserveer je product

    Als klanten het gevoel hebben dat ze iets "missen" kopen ze veel sneller.

    11. Laad je batterijen geregeld op! 

    Ontspan op je eigen tempo en doe wat je leuk vindt.

    • Netflix die ene serie
    • Wandel er op los
    • Geniet van het eerste lente zonnetje
    • Knuffel je hond
    • Bel uren met je collega nagelvriendin
    • Lig lekker lang in bad
    • Maak je hoofd leeg
    • Lees een boek

    Maak tijd voor jezelf en plan geregeld een beetje me-time in. Become the best version of yourself.

    Als je al deze tips toepast zijn we er 100% van overtuigd dat je verkoop een extra boost krijgt. Alvast heel veel succes!

     

    12. Omdat 'this is us.' verkoopt zoals zoetje broodjes!

    Verkooppunt worden? 
    Wat verwachten we van jou?

    • Het enige wat we vragen is jouw btw-nummer.
    • De “this is us.”-producten kunnen enkel verkocht worden bij professionele instituten, nagelstylistes, kappers,...
    • Maak eerst een account aan op onze webshop www.drecosmetics.be via de knop “professionals” om te kunnen bestellen.

    Wat bieden we jou?

    • Een lage instap, je kan met 1 product starten en hoeft niet ineens het hele gamma aan te kopen.
    • Per product geldt er wel een minimumafname, voor de grotere formaten is dat per 6, de mini’s per 24.
      De zonneproducten koop je per 3 omdat dit een seizoensproduct betreft.
    • Uitgebreide verkoopsondersteuning via een besloten Facebook-groep waarin tips gedeeld worden over hoe je de verkoop in jouw instituut kan aanpakken. En een Dropbox met professioneel fotomateriaal en kant-en-klaar digitaal marketingmateriaal voor je social media.
    • Zeer mooie winstmarges.
    • Uitgebreid aanbod marketingmateriaal (gratis bij aankoop van voordeelpakketten) zoals displays, gadgets, staaltjes,....
    • Je wordt opgenomen in onze store locator op www.thisisus.be.

    Heb je na het lezen van deze blog interesse in het verdelen van 'this is us.' producten met alle bovenstaande voordelen. Maak een account aan op onze website en krijg toegang tot alle producten. Klik hier om te starten.

     Team Dré Cosmetics

     

     

    ← Vorige

    0 reacties

    Laat een reactie achter